thingswelost.in.thefire.part9.korrespondans


om att sakna gränser,
om att bli besatt,
om det fulaste jag vet,
och föraktar hos mig själv;

-
känner att jag borde skriva någonting mer,
någonting klokare,
att jag borde skicka iväg någonting helt makalöst, nästan banbrytande,

det borde handla om hur jag ramlat ihop på golv,
av ren och skär ångest,
gråtit och gråtit och blivit så full att jag inte kunnat resa mig upp igen,

hur jag ringt och ringt och ringt utan att få något svar,
hur jag tittat in på hans blogg, på hans facebooksida, studerat kommentarerna, gästboken,
förbannat mig över att allt går så bra, att hans liv är bra, utan mig, med någon annan,
-
jag tror verkligen på att kärleken kan driva en till vansinne,
jag tror på att man kan bli sjuk av kärlek,
ibland vill jag kunna göra så mot någon,
smitta någon,


thingswelost.in.thefire.part8.korrespondans


och raraste, vem är inte rädd,
vem lever inte med en latent rädsla för vad kärleken kan göra mot oss, med oss,
vem vågar tro att den aldrig kan ta slut, dö ut, att kärleken varar för evigt?

to the dancers in the rain.

jag. fick. jobbet.
jag. klarade. det.

tack, tack, tack,
är så förbannat jävla tacksam,
alla som har trott på mig,
alla som tror på mig,
du, ni,
familj, vänner,
så underbara, så ovärderliga

nu är det dags,
jag kör,
fort som fan,
utan säkerhetsbälte,
håll tummarna,

thingswelost.in.thefire.part7.korrespondans


vi skickar brev till varandra,
och jag lär mig,
övar och sliter,
fortsätter andas,
hjärtat slår,
hårdare än någonsin,
det är okej att göra fel,
det går att lära sig av sina misstag,
man orkar mycket mer än man tror,
allt som är svårt, är värt att kämpa för,
ja,
till och med kärlek,
-
åh,


jag kom precis hem,

eller nej,
nu ljög jag,

jag kom hem,
för sex timmar sedan,
från en dietist,

jag ska,
äntligen, och gud hjälpe mig,
ta itu med mina ätstörningar, på riktigt

och jag kom hem,
efter att ha spenderat en natt med någon som jag inte älskar,
någon som jag inte åtrår, som ger mig ömhet, mjuka läppar, och bekfräftelse, någon som ger mig någonting som jag inbillar mig att jag behöver,

och alltid,

varje morgon, varje förmiddag, eftermiddag, ja, speciellt varje kväll,
efter att jag har träffat honom, som inte är speciell,
kommer jag hem, och känner mig tom, innehållslös, förbrukad,
- - -

thingswelost.in.thefire.part6.korrespondans.

-
nu går jag och lägger mig.

 
bedövad.
men inte bedrövad.
 
hoppas på att det dyker upp någonting, tankar, åsikter, respons,
bara någonting i min inkorg, i mitt liv.
 
med förhoppning om att inte bara vara någon i mängden, ett spam, eller ännu värre, ett allmänt utskick, ett massmail,
 
stänger jag nu av datorn och bäddar ner mig i min obäddade säng.

god natt kära, söta ni
-

lokalbedövning.tre bokstäver (mannen längst bak, ja, just precis du!)

käraste vänner,

ångest. förvirring.
ilska.
oro.
rastlöshet.
frustration.
ja.
till och med kärlek.

jag har hittat ett tillfälligt botemedel mot allt som gör ont och svider och skaver.
nästan bränner.

ni måste prova.
nu med detsamma.

tre små apor hoppade i sängen, en ramla ner, och slog sitt lilla huvud, mamma ringde doktorn och doktorn han svara, inga små apor i sängen ska vara..

fragile.


min rygg är paj.
igen.
vågar knappt röra mig.
det gör ont.
överallt.
ända ner i rumpan, och upp i huvudet.
tänkte ta ett bad, men propphelvetet har gått och gömt sig.

orka dagens outfit,
nä,
tacka vet jag dagens låt,
här kommer den!
precious - depeche mode.

thingswelost.in.thefire.part5.korrespondans.

-
det var längesedan som jag kände mig så här lycklig,
så läskigt jävla lycklig,
så där så att det nästan gör ont,

jag vill liksom spara det ner,
konservera min glädje,
 
all nyfunnen kunskap, en tilltro till min egen förmåga, att jag kan, att jag har någonting att komma med, har börjat bubbla inombords,
och jag vill aldrig, aldrig släppa taget, vill vara där för evigt, i tryggheten, säkerheten,
 
men,
jag vågar inte hoppas,
jag vågar inte vara naiv,
jag vet inte om jag vågar tro att det faktiskt händer
-

Just go ahead, let your hair down.


Nu sitter jag här, någonstans i gamla stan, på mitt jobb som creative assistent.

Bakom mig hänger kläderna från den nya kollektionen, en samling fantasiska plagg, silhuetter, som hämtade ur en sagobok, sensuella, kraftfulla och utan hämningar.
En doft av snitblommor och nybryggt kaffe sprider sig i den ombonade våningen.
Det var längesedan som jag kände mig så här inspirerad och fylld av tillförsikt inför framtiden.
Helt plötsligt verkar det som att allting är möjligt.






om kärlek, ja. chapter2. tillägnat.alla.

ta chansen.
lev farligt.
dö ung.

nä.
skämåsido.
bara kör.
det ska jag göra.
trots att jag är livrädd för att misslyckas så fatalt att jag kanske aldrig vågar försöka igen.

vi kan väl heja på varandra,

youneverwere,andyou.never.willbemine.



handgjorda, uppfödda på nål och tråd,
svältfödda skräddare uthyres omgående,

jag har kul på jobbet.

iwilldobetter.

jag ska bli kreativ igen.
skriva.
en massa.
grymma jävla stycken om kullersten och brustna lagade hjärtan.
jag ska fotografera.
nästan varje dag.
på jobbet.
och kanske på kvällen.
jag tycker om himlar.

snart mina vänner.

they want to take me home without knowing my name.part3

och läpparna,
torra,
sorgsna,
kanske utmattade,




imorgon ska jag skrika så högt att hela världen hör.

käraste, sötaste

det visade sig att mitt hemliga möte i helgen gick bra,
och att mina chanser är goda att bli krönt världens lyckligaste människa.
Imorgon börjar jag nämligen min provvecka som modeassistent åt Sofie Brattberg på fantastiska
Sofifi.

jag är i extas.
äntligen.

(tack A, tack för att du tror på mig)

omotiverat.

käraste, sötaste

jag orkar inte ta på mig en tröja.
jag sitter,
åh,
kan man säga så som tjej?
barbröstad.
det är varmt,
jag är varm,
känner egentligen för att vara naken.
min säng är obäddad.
på riktigt,
inga lakan, inga örngott, ingenting alls,
allt ligger ute på balkongen.
det regnade förut,
jag tycker om regn,
smattrande, intensivt,
mot fönsterglas, hustak,
paraplyn och hårda, kalla, mjuka
ansikten.
jag vill ringa någon som inte svarar,
tala in ett meddelande,
prata med mig själv en stund,
kanske tre minuter,
knastriga, brusiga tankar,
ord,
inga frågor, bara tystnad
okomplicerad kommunikation
det växer blommor på mina gardiner,
jag ska gissa hur många,
sedan ska jag räkna,
sortera,
gruppera,
blå, gula, rosa,

åh. klubbland.

champagne.
pojkar.
pojkar.
och flickor.
flickor och pojkar.
tillsammans,
men inte jag,
nej,
inte min tunga, inte mina händer, inte min kropp

jag vill inte vara med,
det är tröttsamt,
nästan uttjatat

mjölk.

käraste, söta

tid gör mig galen.
tid gör mig paranoid.

att vänta.
att hoppas.
att tro.
att tvivla.
att ge upp.

man får hängtuttar av tid.



håll tummarna.

ska iväg på ett mycket viktigt möte nu.
om allt går vägen kan det göra mig till den lyckligaste jävla människan i världen.





I'm wasting my life, you're changing the world.

egentligen borde jag också vara stressad.
men jag orkar helt enkelt inte.
 
jag ligger mest och skriver i min säng.
tänker.
och läser böcker.
långa, jävliga romaner.
hemliga historier.

idag städar jag.
skurar och dammsuger.
plockar, sorterar, slänger.
hela mig och mitt rum.
det blir så fint så fint.

fick just mitt antagningsbesked.
modevetenskap.
på su.
jag vill vara glad.
som jag har längtat.
och kämpat.

vet inte om jag kan.
lider av mindervärdeskomplex och prestationsångest.

jag är rädd för att bli påkommen.

they want to take me home without knowing my name.part2

om att skratta.
om att vara fri.

Kära, söta

jag skrattar också.
jag skrattar hysteriskt.
jag skrattar hjärtligt.
jag skrattar åt mig själv och andra.
jag skrattar som om jag har skrattat hela livet.
jag skrattar som deltidssysselsättning.
jag skrattar när jag har sex.
dom tycker att jag är konstig.
men jag tycker mest att det är kul.
jag tycker om att skratta.
det är en angenäm form av verklighetsflykt
jag skrattar väldigt mycket när jag dricker sprit.
jag skrattar istället för att gråta.
en del människor gör det.

they want to take me home without knowing my name.

om tårar.
om att vilja. och om att inte kunna.

Fina, rara.

jag gråter när jag är full.
jag gråter när  jag är nykter.
jag gråter i sömnen och i drömmarna och på bussen in till stan.
jag gråter när jag skriver.
jag gråter när jag skrattar.
skrattar så att jag gråter.
jag kan gråta och veta att det aldrig kommer att ta slut.
då gråter jag ännu mer.
jag gråter när jag är kär och jag gråter när jag inte är kär.
jag gråter för att jag vill vara kär.
jag gråter när jag tänker på världens vackraste.
jag gråter när jag tänker på att han aldrig mer vill ta i mig.
jag gråter när jag tänker på öpojken.
en pojke som inte vet hur man gör.
jag gråter när jag tänker på att jag inte heller vet hur man gör.

om kärlek, ja.

Fina, rara

jag fryser.
det är kallt.
orkar inte stänga fönstret.
orkar egentligen inte röra mig alls.

men det är okej.
för jag läser vad du skriver.
om att veta att man inte är ensam,
inte ens unik.
om en känsla.
en tanke.

det är en trygghet.
och jag är glad att vi kan dela den med varandra.

sometimes we talk over dinner like old friends. (fragment, av ett liv innan detta)part2.

vad jag skulle göra?
jo.
jag skulle ge dig den där kyssen som jag aldrig fick.
fel.
jag skulle ta den.
slita den från dina läppar.
klistra fast den på mina.
smaka lukta känna.
aldrig mer borsta tänderna.
inte äta.
inte dricka.
bara ha dig.
i mig. 

sometimes we talk over dinner like old friends. (fragment, av ett liv innan detta)

Augistikväll. 07.

om världens vackraste och hans flickor.

 

En snäll öl. Två onda vinglas. Musselpojken hade haft sex i sin brors säng i alla ställningar som finns. Han sa så. Och jag pratade om bestick. Knivar och gafflar och skedar. Ta mig bakifrån din stora hingst undrade jag om hon hade sagt där uppe på toppen kanske med bruna hårtussar i händerna, sådan där pojkull. Knullull. Storhetsvansinne inuti henne och jag vet att det gör ont. Hur onanerar du?

Han följer med mig hem i alla fall eftersom att jag gillar att sprida ut mig själv på asfalterade vägar utan rödljus.


Musselpojken ligger med pärlflickan en gång.

aldrig mer.


gårdagen.dagens.morgondagens.

kära, söta
fina, rara
försvinner bland blommor och tyll, begraver mig i tvättpåsen.



alife.lessordinary.

Kära, söta

jag tycker inte om att sova.
därför att.
alltid.
precis varenda gång.
så vaknar man och allt är precis som vanligt.  
efter åtta timmar.
tolv.
blommor. skor. disk.
regn.
tidning. någonting trasigt.
en tallrik.
ett hjärta.
smakar skit i munnen.
luktar unket.
känner mig överkörd.
mörbultad.
jag hatar det.
vanligheten.
det uteblivna överaskningsmomentet.

det är inte kul.
det är bara, bara tråkigt.
värdelöst.

love is a losing game.

Kära, söta

jag vill tänka på honom.
jag vill ligga på golvet.
jag vill röka och supa och äta skräp.
jag vill inte ta på mig kläder.
jag vill vara naken och vild.
jag vill dansa.
jag vill tända stearinljus.
jag vill att det ska bli fläckar på parketten.
jag vill fotografera alla tårar.
jag vill skriva ett brev.
jag vill posta brevet och tårarna.
jag vill att han ska läsa det.
jag vill att han ska bli ledsen.
jag vill att han ska gråta.
jag vill sluta gråta.
jag vill att han ska veta hur man gör.

imagine.mars.2008.

Kära, söta

jag ångrade mig.
tillfälligt.
har ingen lust att vara klok och förståndig idag.
förlåt.

publicerar istället en liten text som jag skrev då jag var inbillat förälskad i en konstnär.

ni förstår.
det var inte i honom.
det var i det han gjorde.
jag var så förbannat kär.
jag avgudade hans arbete.
beundrade allt han tog i.
hans tavlor.
hans värld.

-

Det är något med den här platsen som gör mig svag

 

Du tycker att jag är så fin i min vitprickiga klänning. Jag vill mest att den ska ligga på parkettgolvet och vara fin. Jag vill inte ha den på mig. Jag vill ha dina händer på mig men dina händer vill inte vara på mig. Dom vill måla och diska. Vet du vad jag inte kan göra med mina händer? Tvinga dig.

 

Jag vet en pojke som blåser såpbubblor hela dagarna. Han ritar vackra flickor med rosor på kinderna och leker med lera. Jag tror att han har slutat drömma. Han har en egen himmel hemma. En stjärnhimmel med blommor och klättrande växter. Den är väldigt mörk och helt evig och under den bor alla hans papper och linnedukar och rosflickor. Vi kommer i små buketter om två.

 

Jag vet en flicka som drömmer om att få ligga naken under en sådan himmel, inlindad i femton meter linneduk och blodröd sammet. Hon är blek på världens finaste sätt brukade han säga. Nu går hon bara klädd i svart.

 

Jag känner en pojke som aldrig säger nej. Han bjuder på te och beundrar hennes porslinshänder. Dom är så tunna. En gång sa han att han ville ha dom i sin samling.

 

Jag känner en flicka som inte kan skilja på rätt och fel. Hon vill kyssa honom men spiller te på hans teckning istället. Det fortsätter att droppa trots att hon torkat av koppen. Stora, runda droppar. Hon kan inte förstå varför.

 

Han verkar inte se och hon vågar inte säga någonting. Det blir så när man tycker om någon för mycket. Man blir blind.


SLUT

It's just 'til these tears have dried.

Jag övar mig ständigt i konsten att släppa taget.
Om gamla förälskelser och om nya.
Vet inte om jag vill, bara att jag måste.
Men det är svårt.
Jag är sentimental och jag minns.
Överallt. Hela tiden. Dygnet runt.
Gator, torg, vägbrunnar.
Telefonkioskar, kullersten, cigaretter.
Sugrör, färger, molnfomationer.
En gräsmatta. Ett backgammonspel.
Ibland dricker jag vin. Det funkar ett tag.
Man blir avslappnad. Dåsig. Seg i huvudet. Trött i hjärtat.
Artificiell verklighetsflykt.
Kärleksflykt.

Jag tycker om det.
Att få glömma på mina egna villkor.

kapten stofil och jag.

Hittade en liten berättelse som jag skrev under en kurs i litterär gestaltning, sista året på gymnasiet.

Läraren var fantastiskt inspirerande och jag grät dagen då han slutade.

Fick ont i kroppen. Hans lektioner var egentligen den enda anledningen till att jag faktiskt gick till skolan, vantrivdes något otroligt.


Så småningom kom han att bli en av mina bästa vänner, vi höll kontakten och en speciell, men ack så bräcklig, vänskap utvecklades. Tillsammans drack vi vin, rökte pipa i hans lilla kök på kungsholmen och spelade alfapet. Han hade ropat in en gammal grammofonspelare på auktion, den var trasig och eländig, men han lyckades laga den. Åh så fin den var. Och vilket ljud. Sprakande, kittlande. Gullan Bornemark sjöng för full hals. Vi skrattade och dansade och mimade. Fnissade, som två fulla fjortonåringar, och spillde rödtjut på det vackert inoljade parkettgolvet.


Men jag var ledsen. Ofta och länge och mycket. Stod på broar och samlade på mig piller. Utvecklade bulimi.
Jag ville att han skulle rädda mig. Jag ville att någon skulle rädda mig.
Han fick bli mitt allt i ett ingenting. Han lyssnade. Han fanns där. Han sa snälla saker, hårda saker, dumma saker.
Han orkade. Han var uthållig. Han gav inte upp som så många andra. Han trodde på mig. Och jag trodde på honom.
Han blev min hjälte.


Så småningom kom dock dagen då han blev mänsklig.
Dagen då han sa, nu får det vara nog mathilda, jag vill vara din vän, inte din terapeut, det finns ingenting mer jag kan göra, jag måste få leva mitt eget liv.
Minns att jag tänkte men mitt liv då? mitt liv som jag inte vet hur man lever? vad ska jag nu ta mig till?


Jag tyckte så synd om mig själv.
Jag gick ner mig totalt. Hatade mig själv, försökte hata honom. Ångrade mig. Förbannade mitt svaga psyke.
Ringde och ringde men fick inget svar. Lämnade långa meddelanden på hans telefonsvarare.


Jag försökte förstå. Analysera. Spola tillbaka tiden. Göra rätt för mig. Mogna. Bevisa att jag kunde klara mig på egen hand. Att jag kunde förändras och att jag inte ville dö längre. Att jag kunde vara normal.


Men det var försent och jag kände det på mig.
Alla broar var liksom redan brända.
Han skulle aldrig igen våga släppa in mig i hans angenäma, dekadenta tillvaro.


Jag träffade honom igår.
Fem månader senare.
För att säga hejdå och lämna tillbaka några böcker.
Han älskade sina böcker och jag älskade hans bokhylla.
Vackert inbundna utgåvor av diverse klassiker trängdes med uppslagsverk och storslagna episka berättelser.
Vi tyckte om ord, han och jag.


Idag flyttar han till Lund tillsammans med sin flickvän.
Han ska bli pappa.
Världens finaste.
Han är lycklig.

-

Bokstäver

Hon ser sin spegelbild i den dubbla glasrutan. Vaga konturer av ett liv, mörk natthimmel med få ljusprickar. Stjärnor faller inte. Dom dör. Man har mycket tid att tänka på dessa resor fram och tillbaka. Ansiktet är transparent mot det genomskinliga materialet, det måste vara de mjuka, röda lockarna som markerar kindbenen så vackert. Kring ögonen samlas vatten, brottas, bildar mönster, runda kroppar med tunna svansar, kometer. Dropparna leker över fönstret. Hon leker med tanken på att få kyssa någon.

 

Han anstränger sig för att inte somna mot fönsterrutan. En gång vaknade han vid ändhållplatsen, förvirrad och försenad. Den kvinnliga chauffören hade artigt men bestämt ruskat om honom och bett honom att kliva av. Han bönade om att få åka med till bussgaraget där de högblanka monstren stod och sov för att kunna ringa en taxi, elektroniken i fickan hade än en gång svikit honom fatalt. Kanske kunde han ha snackat lite skit med dom håriga männen i turban som städar lokalerna om natten. Då hade han kunnat fråga vad dom egentligen fyller för syfte. Turbanerna alltså.

 

Hon försöker hitta sin mobiltelefon i den alldeles för stora väskan utan fack. Dumma, gröna tygstycke med vassa, blanka nålar överallt. Taggiga skitsak. Hon vill ju bara ta en bild på honom. Låtsas skriva ett meddelande men i smyg zooma in de där fantastiskt mjuka läpparna. Fånga ögonblicket då en brun slinga faller ned i ansiktet och kittlar honom på kinden. Aldrig har en sådan stark hand på avstånd sett så mjuk och len ut. Hon tittar ut och ser mörkbruna landskap susa förbi. Satan. I ren ilska tömmer hon ut innehållet på sätet bredvid, tamponger och ett svart nagellack, äckliga cigaretter till obstinat lillasyster. Ovanpå alla kullar och fält finns han, till höger strax under miljöpartiets tjocka papp-affisch. Undrar hur många träd som krävs för att göra en sådan. Där är den.

 

Han rycker till av ett lågmält ”berätta varför, snälla”. Så länge han kan minnas har han pratat i sömnen. Mumlat och sluddrat, trasslat in sig själv i mystiska tankegångar. Ytterligare en anledning till att han måste göra sig av med den där obehagliga talangen att somna på offentliga platser. Gud vet vad som skulle kunna komma ur hans mun. Där ute regnar det fortfarande, bildar runda pölar på den nyasfalterade landsvägen, allt ser likadant ut. Någon på andra sidan av den smala gången verkar drömma sig bort lika mycket som honom, hon tittar ut, lutar sig bakåt mot den röda lilla kudden och drar djupa, långa suckar. Lättnad eller irritation, det är svårt att avgöra. Hur som helst verkar hon upptagen, de bleka små fingrarna flyger vant över knappsatsen på den lilla nokian, han fantiserar om att hon skriver något romantiskt till sin pojkvän med målade tårar i ansiktet och långt multifärgat hår. Han brukar göra så. Hitta på berättelser om andras liv.

 

Jag ska berätta varför. Jo för att du är den vackraste människan jag någonsin mött i en glasruta. Hon svarar automatiskt på frågan han slängde ut i luften. Han sover nog. Han är en sådan som inte bryr sig om vad andra tycker, en sådan som sitter brett isär med benen och andas med vidöppen mun. Typ snarkar. Hon skulle vilja vara så, inte bara på låtsas som nu. I med alla sakerna igen, väskan luktar cancer men det spelar ingen roll, hon trycker på den lilla fotoknappen och tar en hel serie. Svartvita bilder. Han tittar rakt in i linsen nu och verkar undrande och högst medveten. Vaken. Sätet känns overkligt mjukt och hon sjunker djupt ned i stoppningen, ungefär ned till ett av hjulen, eller kanske motorn. Flämtar förskräckt men fortsätter ändå. I ren extas. Hon kunde lika gärna bläddra igenom sin överfulla telefonbok med sex olika Carrosar och minst lika många Daniels. Minnet är väldigt slut och inte ens simkortet klarar av fler coola, snygga, populära namn. Det får han gärna tro.

 

En gång hade han mött en dam i rulltrappan, hon hade på sig en sliten kavaj, ett alldeles för urringat linne och en kort kjol i smutsgult. Ansiktet bar djupa fåror av tidigare relationer, en man som misshandlat henne hade präntat in ett ärr vid det vildvuxna ögonbrynet. Hon såg svullen ut av för mycket skräpmat. Allt detta hypoteser men ett tidsfördriv att dö för. Han levde lite för att leva andra människors liv. I alla fall för stunden. Glömma bort sig själv. Flickan som också drömmer fortsätter att gulla med sin sminkade rockgud. Det gnistrar om henne när hon tittar på den lilla displayen. Hon är kär för då glöder det så där sjukt intensivt om en. Han vet, för det var inte speciellt längesedan han betedde sig så där irriterande underbart.

 

Nu sneglar han på henne igen. Varför ska han göra henne så varm inuti? Hon vill bara klä av sig alla sina kläder och öppna fönstret och skrika högt. Hon undrar vad han tänker på. Om han tänker på henne och hennes läppar så som hon drömmer om hans. Fan snart måste hon kliva av.

 

Han vrider på fläkten ovanför huvudet. Är röksugen. Tänker på om han ska säga något till henne, kanske fråga om en cigarett, hon ser ut som en sådan som röker. Rätt söt men hård. Säkert väldigt hård inuti.

 

Hon börjar gråta. Ryser och känner hur det ilar ända nere ifrån ländryggen upp i tänderna och huvudet. Känns liksom tjockt och tungt och alldeles för grötigt. När man inte vet vad man ska göra då gör man ingenting. En medfödd förbannad reflex som förlamar förmågan att tänka klart.

 

Nu börjar resan närma sig sitt slut och han ser hur hon slår händerna för ansiktet, liksom för att skydda de dyrbara dropparna som rullar längs med kinden. En tjock silverring på ringfingret blänker till. Har rockaren kört den sviniga metoden och dumpat henne via sms? Han vill nästan ropa henne till sig och hålla om henne tills hon slutar snyfta. Men hon är en främling som skulle tro att han stöter på henne och som är snäll bara för att han vill ligga med henne, att han är någon slags enstöring utan liv som använder andras olycka för att nära sitt överviktiga ego. Men det spelar ingen roll. I natt är han allt det om hon blir glad igen.

 

Han pratar nog bara för sig själv igen. För det var inte henne han menade när han sa det där, ”kom hit”, det var inte alls hans mun som formade varenda stavelse så perfekt att hårstråna på armarna reste sig och hon smälte ner till en pöl på det gråglittriga golvet. Det är inte hon som reser sig upp och går mot hans säte och det är inte hon som sätter sig ner bredvid honom med bara ett armstöd emellan. Det är inte hon och det är inte verklighet.

 

Han vill inte ha en cigarett, han vill bara betrakta flickan med svarta streck i ansiktet och njuta. För hon är vacker ändå och han har alltid älskat fräknar.

 

Hon tänker aldrig gå av den här bussen om han inte gör det. Det blöta börjar torka och en arm kryper upp bakom nacken och nuddar hennes axel. Det heta inuti henne gör henne till den lyckligaste olyckliga människan på hela jorden och när hon böjer huvudet mot hans bröst vet hon att det är för alltid.

 

Han tänker åka till den sista stationen och hälsa på arabmännen, hålla henne i handen och kyssa henne tills luften tar slut.


 

SLUT

onthesofa.thinkingofyou.

om att hålla balansen.
om att våga.
(släppa taget)


addicted.

han höll om mig.
hårt och länge och på riktigt.
min fina fina vän.
G.
och jag grät.
så tyst så tyst.
stora runda tårar.
långsamma tårar.
allt blev så blött.
jag sa.
rädda mig.
ta mig härifrån.
gör så att allt bra.

han sa.
jag kan inte.
jag vill.
men jag kan inte.
han gick.
och jag stod kvar.
med handen på bröstet.
 ja.
det slår.

jag lever.
jag överlever dig.