All the time I stood here holding dandelions and chocolate for you.


oktober 2007 (noll; och du är mörkrädd, kan inte låta bli att le)

mitt i natten och du viskade,
den här sången är till dig,
mathilda,
den handlar om dig,
jag vill att du lyssnar,
jag vill att du förstår,
B,
jag vågar inte,
jag vet inte hur man gör,
det där,
jag kan inte,
kan du,
visa mig,
ja,


vardagslyx.


åh,
fina, begåvade J, som jobbar på dramaten, smugglade in mig på
onkel vanja igår,
så lycklig jag blev,
sedan ett par glas vin på indigo och en långdragen, men ack så intressant diskussion om kvinnor i kort hår, barnarbete och konst,

ja,

Till er.

jag är så otroligt tacksam över att ni vill dela med er, att ni vågar, det är modigt, ni är modiga.
tack,

jag vet hur det är,
hur ont det gör,
hur jävla, jävla förbannat svårt det är,
att släppa taget,
alltid finns där något,
som påminner,
om någonting,
någon,
som varit, men inte är,
som inte kan, som inte får,
som inte går,
gator,
platser, låtar,
människor,
ja,
livet,
det är brutalt,

vi kan inte radera en människa ur våra liv,
aldrig ersätta,
bara lägga till,
hjärtat är stor, rymligt,
där finns plats för många,
kärleken ligger latent,
den kan vandra vidare,
byta skepnad,
vi kan bedöva,
med sprit och cigaretter,
engångsknull,
flera gånger om,
men,
kära vänner,
den,
det,
går aldrig, aldrig över,

och det är okej,
det måste få vara okej,

tyck någonting då.

Jag vill att ni skriver någonting till mig.
Jag behöver det.
Jag skulle tycka att det vore väldigt trevligt.
Det kan vara vad som helst.
Jag vill bara tänka på någonting annat.
Fråga.
Berätta.
Snälla.

Idag är jag väldigt, väldigt ledsen.
inga vackra metaforer.
inga ord i hela världen.

Bara, bara jag.

tidsfördriv.

Jag tror inte på Knullkamratliga relationer.

Jag har härmed gjort mig av med den självskadliga vanan att träffa män enbart för sex.
Det är ett personligt ställningstagande, och jag respekterar alla kvinnor (och män) som ägnar sig åt den sortens dekadenta förströelse.
Som kan. Som vet hur man gör.
Grattis.



Förälskelse sommaren 2008. reminder.

Han släpper sin skiva idag.

jag vet inte hur det känns.
jag vet hur det kändes.

- - -
utdrag, brev, juni- augusti 2008
- - -
jag har väntat.
jag har väntat.
jag har legat på mitt vardagsrumsgolv.
och väntat.
jag har vandrat.
planlöst på sjuttiotvåkvadratmeter.
och väntat.
i samma kläder som igår.
i samma kläder som jag sov i natten till igår.
jag har lyssnat på musik.
catpower.
metalheart.
och skålat med mig själv.
jag borde ha hämtat ett till glas.
jag borde ha låtsas.
jag har rökt cigaretter.
inomhus.
och fimpat i en tallrik med nudlar.


jag vill tänka på honom.

jag vill ligga på golvet.
jag vill röka och supa och äta skräp.
jag vill inte ta på mig kläder.
jag vill vara naken och vild.
jag vill dansa.
jag vill tända stearinljus.
jag vill att det ska bli fläckar på parketten.
jag vill fotografera alla tårar.
jag vill skriva ett brev.
jag vill posta brevet och tårarna.
jag vill att han ska läsa det.
jag vill att han ska bli ledsen.
jag vill att han ska gråta.
jag vill sluta gråta.
jag vill att han ska veta hur man gör.
- - - -
cigaretter.
sprit.
nudlar.
parkettgolv.
han fick mig att uppskatta det fina här i livet.

Update: den flygande modeassistenten. är tillbaka. delvis.


Jo. Så här ligger det till.

Efter modevisningen (23/10) sade jag upp mig från mitt jobb som modeassistent.
Det fanns flera anledningar, men först och främst handlade det om mitt välmående. Mitt psyke.
Jag grät. Hade feber. Kunde inte sova. Fick panikångest.
Orkade inte skriva. Plugga. Träna. Mina vänner kände inte igen mig.
Jag höll på att gå sönder. Gå in i väggen. Efter två månader och två veckor.

Behövde en paus.
Andas.
Tänka.
Reflektera.
Leva.

Vi tog en fika här om dagen.
När allt hade fått lägga sig.
Saker och ting sjunkit in.
Vi skrattade.
Kramades.

Idag ringde hon mig.
S, designern.
Hon undrade om jag kunde tänka mig att jobba för henne en dag i veckan.
Kontorstid.
09:00 - 17:00.

Hon behöver mig.
Det känns bra.
Vi har gått vidare.

Så.
På måndagar flyger jag in på kontoret igen.

naiv.


Okej.

jag inser nu att ingen egentligen är intresserad av vad jag gör eller vad jag ska göra.

folk vill mest läsa om hur ledsen jag är, hur ont jag har,
om min saknad, längtan,
efter kärlek, någonting mer,
brustna hjärtan, om mina vansinniga romanser,
om B, om kullersten,

det är sorgligt.
jag blir ledsen när jag tänker på det.

dåtiden tycks te sig vackrare än framtiden.

och jag var full och försa mig i en sång sällsamt banal.




hon säger att du aldrig kommer att försvinna,
ur mig,
från mig,
att du alltid kommer att vara i mig,
jag vill inte,
men det måste vara så,
så säger hon,
för hon vet,
hur det är,
att försöka,
men aldrig lyckas,
glömma,
kärleken,