utvalda texter. Augusti.


1.

jag orkar inte ta på mig en tröja.
jag sitter,
åh,
kan man säga så som tjej?
barbröstad.
det är varmt,
jag är varm,
känner egentligen för att vara naken.
min säng är obäddad.
på riktigt,
inga lakan, inga örngott, ingenting alls,
allt ligger ute på balkongen.
det regnade förut,
jag tycker om regn,
smattrande, intensivt,
mot fönsterglas, hustak,
paraplyn och hårda, kalla, mjuka
ansikten,
jag vill ringa någon som inte svarar,
tala in ett meddelande,
prata med mig själv en stund,
kanske tre minuter,
knastriga, brusiga tankar,
ord,
inga frågor, bara tystnad
okomplicerad kommunikation,
det växer blommor på mina gardiner,
jag ska gissa hur många,
sedan ska jag räkna,
sortera,
gruppera,
blå, gula, rosa,

2.

han höll om mig.
hårt och länge och på riktigt.
min fina fina vän.
G.
och jag grät.
så tyst så tyst.
stora runda tårar.
långsamma tårar.
allt blev så blött.
jag sa.
rädda mig.
ta mig härifrån.
gör så att allt blir bra.
han sa.
jag kan inte.
jag vill.
men jag kan inte.
han gick.
och jag stod kvar.
med handen på bröstet.
ja.
det slår.
jag lever.
jag överlever dig.


3.

jag vill tänka på honom.
jag vill ligga på golvet.
jag vill röka och supa och äta skräp.
jag vill inte ta på mig kläder.
jag vill vara naken och vild.
jag vill dansa.
jag vill tända stearinljus.
jag vill att det ska bli fläckar på parketten.
jag vill fotografera alla tårar.
jag vill skriva ett brev.
jag vill posta brevet och tårarna.
jag vill att han ska läsa det.
jag vill att han ska bli ledsen.
jag vill att han ska gråta.
jag vill sluta gråta.
jag vill att han ska veta hur man gö
r


(4.)

Jag övar mig ständigt i konsten att släppa taget.
Om gamla förälskelser och om nya.
Vet inte om jag vill, bara att jag måste.
Men det är svårt.
Jag är sentimental och jag minns.
Överallt. Hela tiden. Dygnet runt.
Gator, torg, vägbrunnar.
Telefonkiosker, kullersten, cigaretter.
Sugrör, färger, molnformationer.
En gräsmatta. Ett backgammonspel.
Ibland dricker jag vin. Det funkar ett tag.
Man blir avslappnad. Dåsig. Seg i huvudet. Trött i hjärtat.
Artificiell verklighetsflykt.

Kärleksflykt.
Jag tycker om det.
Att få glömma på mina egna villkor.


(5.)

En snäll öl. Två onda vinglas. Musselpojken hade haft sex i sin brors säng i alla ställningar som finns. Han sa så. Och jag pratade om bestick. Knivar och gafflar och skedar. Ta mig bakifrån din stora hingst undrade jag om hon hade sagt där uppe på toppen kanske med bruna hårtussar i händerna, sådan där pojkull. Knullull. Storhetsvansinne inuti henne och jag vet att det gör ont. Hur onanerar du? Han följer med mig hem i alla fall eftersom att jag gillar att sprida ut mig själv på asfalterade vägar utan rödljus.

Musselpojken ligger med pärlflickan en gång.

aldrig mer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback